Advert Board

Thursday, August 21, 2008

Pembelian Buku Online

Saya ingin berkongsi cerita sedikit mengenai pengalaman saya (PERTAMA KALI!) membeli buku melalui on-line . Pembelian tersebut adalah melalui Syarikat penerbitan buku Truth Wealth Sdn Bhd, milik En Azizi Ali, seorang penulis buku yang sangat terkenal. Di antara karya-karyanya yang mendapat sambutan termasuklah Jutawan Dari Planet Jupiter! dan Lahirnya Seorang Jutawan(sila klik sini untuk senarai penuh).

Pembelian

Tanggal 12 Ogos 2008, saya memesan 3 buah buku dari Truth Wealth walaupun ini adalah pertama kali saya membeli-belah secara on-line (tak termasuk lelongan atau pembelian e-book). Jumlah pembelian saya melalui website Truth wealth Sdn Bhd melibatkan jumlah wang sebanyak RM70. Sebenarnya saya sudah lama ingin membeli buku-buku tersebut (sebab saya selalu menjelajah kedai buku MPH untuk melihat-lihat buku-buku yang menarik minat saya), tetapi jumlah harga bagi ketiga-tiga buah buku agak mahal iaitu menghampiri RM130 (bagi saya mahal kerana.......hehehe, limited budget).

Wah, RM130-RM70=RM60. Penjimatan yang sangat besar. Mungkin Allah dah tentukan rezeki saya untuk berjimat sebanyak RM60. Tambahan pula, Truth Wealth Sdn Bhd menanggung semua belanja pos. Selesai membuat pembayaran Maybank2U, saya pun menunggu dengan agak sabar walaupun agak teruja (pertama kalilah katakan).

Keesokan harinya, iaitu pada 13 Ogos 2008,saya mendapat 2 e-mail dari Truth Wealth Sdn Bhd; satu ialah pemberitahuan penerimaan pembelian atau "Order Received Notification" dan satu lagi ialah Status Pesanan Buku atau "Status of Books Order". Pemprosesan pesanan saya mengambil masa selama satu hari. Baru saya tahu pembelian secara on-line mengambil masa yang agak panjang mungkin kerana pesanan-pesanan akan dikumpulkan sebelum diproses.

Penghantaran

Tanggal 14 Ogos 2008 saya telah mendapat e-mail mengenai buku-buku pesanan saya sudah dikirimkan melalui Pos Express. Saya telah diberikan kod rujukan kiriman tersebut untuk membolehkan saya memeriksanya melalui website Pos Malaysia. Wah, gembiranya saya. Tidak sabar rasanya untuk menerima buku-buku tersebut.

Penerimaan

Saya menghadapi sedikit masalah dalam proses penerimaan kiriman buku-buku saya. Saya hanya menerima kiriman tersebut pada 19 Ogos 2008 kerana salah faham walaupun Kiriman tersebut sudah tiba di alamat yang saya berikan (alamat pejabat) pada 15 Ogos 2008. Untuk meringkaskan coretan ini, saya tidak akan menceritakan usaha-usaha pencarian kiriman buku tersebut. Saya ingin berterima kasih kepada Pos Malaysia, Truth Wealth Sdn Bhd dan Kompeni saya sendiri kerana membantu saya untuk mengesan semula kiriman tersebut :)

Tajuk Buku & Diskaun

Sebelum saya terlupa, ingin saya kongsi sesuatu di sini, Truth Wealth Sdn Bhd akan memberikan diskaun pada masa-masa tertentu untuk setiap buku-buku terbitannya bagi pembelian secara online. Sebab itu jugalah saya dapat menjimatkan RM60 iaitu diskaun sebanyak 46% :) Berikut ialah senarai buku belian saya beserta harga asal:

a) Juara Lelongan Hartanah (RM39.90)
b) Bagaimana Hendak Menjadi Jutawan Hartanah (RM49.90)
c) Bagaimana Hendak Menjadi Tuan Rumah Jutawan (RM39.90)

Sila klik sini untuk senarai harga semasa (ada diskaun) buku-buku terbitan Truth Wealth Sdn Bhd bagi pembelian secara online.

Kongsi

Cadangan saya untuk pembelian buku. Sebelum membeli sesuatu buku, cuba bandingkan harga-harga buku tersebut di kedai-kedai buku dan juga di laman web. Mana tahu rezeki anda untuk mendapat harga diskaun yang sangat menguntungkan.

Satu lagi, untuk sebarang kiriman pos, Pos Ekspres adalah kiriman yang sangat tidak selamat kerana tidak memerlukan penerimanya menandatangi sebarang dokumen pengesahan. Untuk pilihan yang lebih selamat, gunakan khidmat Pos Laju atau khidmat kiriman "courier" swasta seperti Nationwide, Gedex, Fedex dan sebagainya kerana penerima perlu menandatangani dokumen pengesahan penerimaan dan penghantaran bungkusan kecil di dalam negara atau domestik hanya mengambil masa 2 hari bekerja (hantar harini, esok dapat, insyaAllah) sekiranya tiada masalah.

No comments:

Post a Comment