Advert Board

Sunday, November 2, 2008

2 Nov 08

Lebih Hadlaju (1 Nov 08)

oleh kerana telah dikatakan memandu melebihi had laju 30 km/j di dalam kawasan "plant", saya telah ditahan oleh 2 orang "Guard" warga tempatan. Walaupun tiada bukti yang dikemukan, kad (pengenalan pekerja) saya telah diambil dan saya telah diberi satu borang pertuduhan. Walaupun saya cuba untuk membela diri, mereka tidak melayan kata-kata saya barangkali kerana masalah bahasa. Saya telah diarahkan untuk pergi ke pejabat "guard" untuk tindakan selanjutnya.

Hasilnya, saya mendapat satu borang pertuduhan yang telah ditukar butiran pertuduhan. Pertuduhan terkini ialah tidak berhenti sepenuhnya ketika di jalan yang mempunyai papan tanda berhenti. Mungkin juga salah saya kerana saya selepas ditahan, saya menunjukkan tanda protes dengan memandu sedikit agresif.

Saya perlu mendapatkan tandatangan pengurus saya untuk mendapatkan semula kad tersebut. Tanpa kad tersebut, saya tidak boleh memasuki kawasan "plant".

Isu yang saya ingin utarakan di sini ialah hak untuk membela diri. Pada pendapat saya, walau apa pun yang terjadi, tertuduh perlu diberi peluang untuk membela diri. Tanpa bukti yang kukuh, pertuduhan yang dilemparkan adalah tidak adil. Tapi, inilah dunia.

Pulang Ke Tanah Air

Tinggal 24 hari lagi untuk saya pulang ke Malaysia pada 26 November 08. Tidak sabar rasanya.

Blog

Sekali lagi saya mengalami masalah untuk menulis di blog ini. Walau apa pun, terima kasih kepada asura (yang telah memberi komen di blog saya), pakdi (yang sering memberi input kepada saya) dan juga kepada semua pembaca yang telah singgah di blog ini. Sila singgah lagi.

No comments:

Post a Comment