Advert Board

Monday, May 8, 2017

4 kategori Peniaga Kecil

Peniaga kecil ni ade 4 kategori:
a) peniaga kecil yang buat untung dan sedar
b) peniaga kecil yang buat untung tapi tak sedar
b) peniaga kecil yang rugi dan sedar
c) peniaga kecil yang rugi tapi tak sedar diri

Anda jenis yang mane?


Untuk peniaga besar, kite x nak komen, sebab lain padangnye.  

Wednesday, April 26, 2017

Cashflow bukan untung!

Cashflow bukan untung

Tajuk straightforward, tapi ramai je yang salah anggap @ saje2 salah anggap.

Cashflow tu bukan milik owner @ syarikat ye. Cashflow adalah milik pembeli & pembekal.

Lepas barang yg dijual dah diserah ke pembeli dan bayaran2 ke semue pembekal (termasuk utiliti dan logistik) dah dijelaskan, itu barulah untung.

Itupun bukan untung bersih ye.

Itu adalah untung sebelum cukai.

Jadi, ramai2 lah sedar diri dan kembali ke bumi nyata.

Ade jugak yg saje2 salah anggap dan bedal cashflow syarikat untuk buat joli. Yang ni paling bangang abadi dan bodoh tak boleh diajar.