Advert Board

Sunday, October 5, 2008

Perbezaan

Hari ini, sudah sebulan dan seminggu saya berada di padang pasir tandus. Bermakna, kurang dari dua bulan, saya akan kembali semula ke Malaysia. Terasa begitu lama hari-hari yang berlalu.

Hari ini merupakan hari keenam Aidilfitri. Hari keenam aidilfitri ialah 6 Syawal, 6 Syawal bagi negara Arab Saudi. Tetapi di Malaysia, hari ini ialah hari kelima Aidilfitri. Kedengaran agak pelik, tetapi hakikatnya, di Arab Saudi, anak bulan memang akan kelihatan pada hari ke-28 Ramadhan, mungkin disebabkan tiada lapisan awan yang menutupi anak bulan. Berbanding Malaysia, kemungkinan untuk anak bulan tidak kelihatan adalah tinggi.

Perbezaan inilah yang menyebabkan tarikh Aidilfitri Al-Mubarak di negara-negara Islam berbeza-beza. Bukan kerana perbezaan pendapat atau tidak sehati sejiwa pada pandangan saya. Mungkin saya silap, Astaghfirullaahal'azim.....Wallahu'alam. Betulkan sekiranya pendapat saya ini salah.

No comments:

Post a Comment