Advert Board

Sunday, October 5, 2008

Ekonomi Malaysia dan Perancangan

Sekarang ini satu dunia sedang mengalami krisis peruduman ekonomi. Malaysia juga sedang terkena bahangnya. Indeks Komposit Malaysia yang pernah mencapai nilai tertinggi 1500 mata juga tidak terlepas dari kesan krisis ini sehingga telah mencecah nilai 980 mata (lebih kurang) pada bulan September 2008 (rujuk sini).


Saham Amanah dan Bursa Malaysia

Ramai juga agen saham amanah (Unit Trust Consultant) mewar-warkan bahawa, sekarang inilah masanya untuk membeli-belah saham amanah kerana harga sekarang sedang murah, seiring dengan penurunan Bursa Malaysia. Tetapi, betulkah sekarang adalah masa yang terbaik untuk membeli saham amanah, sedangkan saham amanah itu sendiri dilaburkan di dalam Bursa Malaysia?

Pinjaman Bank

Sehingga entri ini ditulis, nilai BLR (Base Lending Rate) telah diumumkan kekal pada kadar 6.75% oleh Bank Negara Malaysia. Walau bagaimanapun, kedengaran khabar angin, pada masa ini bank sukar untuk meluluskan sebarang pinjaman walaupun laporan bulanan dari Bank Negara Malaysia adalah sebaliknya (rujuk sini).

Inflasi (Relatif dan Bank Negara Malaysia)

Menurut Laporan Bank Negara Malaysia tersebut juga, kadar inflasi masih lagi kekal pada kadar 8.5%. Hakikatnya, kedengaran banyak rungutan dari rakyat Malaysia (sembang kedai kopi dan sembang di forum) mengenai peningkatan jumlah Ringgit Malaysia (RM) yang terpaksa dibelanjakan untuk mendapatkan barang keperluan pada hari ini jika dibandingkan (secara relatif dan agak-agak) dengan 3 tahun sebelum ini. Bagi saya, nilai perbandingan relatif ini adalah lebih tepat dan relevan untuk digunakan sebagai petunjuk atau penanda aras kos sara hidup sebenar rakyat, berbanding kadar inflasi yang mungkin berguna bagi pihak industri.

Saya tiada latar belakang pendidikan ekonomi. Jadi, saya hanya mampu memberikan pendapat saya berasaskan hasil pembacaan sahaja (untuk makluman, saya hanya menggunakan sumber internet untuk mendapatkan info yang terkini).

Pendapat

Pada pendapat saya, sekarang ni masih lagi masa untuk menunggu dan menambahkan jumlah modal. Sekarang belum masanya lagi untuk membeli saham atau membuat pelaburan. Tetapi, sekiranya anda berkemampuan dan berhajat untuk membeli hartanah, dipersilakan :) Sekiranya anda masih ingin dan sanggup menunggu, pada pendapat saya, pilihan yang berisiko rendah adalah ASB sahaja.

Perancangan Diri Sendiri

Untuk diri saya, saya mungkin akan cuba untuk menceburkan diri semula dalam perniagaan kecil-kecilan berasaskan makanan (makanan ringan dan berat) sekembalinya saya ke Malaysia nanti. Mungkin ini bukanlah cara untuk menjana pendapatan pasif (passive income), tetapi bagi saya, tiada salahnya untuk mempunyai pekerjaan kedua sekiranya beban kerjanya adalah rendah di samping dapat mewujudkan peluang untuk meluangkan masa berharga bersama keluarga. Doakan saya berjaya dan semoga Allah memurahkan rezeki saya sekeluarga, Amin Ya Allah.

Doa saya, semoga Allah memudahkan rezeki saya untuk berkecimpung dengan perniagaan berasaskan makanan sehingga mampu mencapai tahap francaisee (pasar-pasar dan pusat beli-belah), Amin Ya Allah dan InsyaAllah.

2 comments:

  1. salam

    jengah blog dari forum BDN

    join www.blogflap.com dan submitkan blog nih kat directory blogflap.

    ReplyDelete
  2. tq2, welcome motz. jengah2 la slalu :)

    tq gak utk bgtau psl blogflap. saya dah register kat situ :)

    salam :)

    ReplyDelete