Advert Board

Saturday, October 11, 2008

Krisis Ekonomi Dunia: Malaysia di ambang gawat (2008/2009).

Entri ini sebenarnya adalah hasil jawapan saya untuk satu isu di forum www.bincang.net mengenai krisis kegawatan ekonomi yang sedang melanda seantero dunia. Malaysia juga tidak akan terlepas dari bahana kegawatan ini, tetapi kesannya masih belum ketara atas beberapa faktor yang saya tidak akan ulas pada entri ini.

Sila klik sini untuk pautan ke situ.

Sebenarnya, saya ingin berkongsi sedikit pendapat saya, tanpa mengambil peduli perkara ini adalah praktikal atau tidak. Berikut ialah jawapan saya (telah diedit sedikit):

"
kite buat sesame kite, pesatkan domestic punye economy. yg penting, makanan punye cycle (supply and demand) kite lajukan lagi pusingan die.

tp, peniaga pon kene support gak le. jgn naikkan harge yg tinggi buat mase ni, cukuplah sekadar untung dan membolehkan ade urusan jual-beli. peniaga2 yg ade kat sini, sebar2kan kat kengkawan. kite kene win-win situation sesame rakyat jelata skrg ni.

even sayur-mayur, daging-maging, padi-madi dan ikan-mikan byk yg mesia import, tp as long domectic cycle tu laju dan dlm harga terkawal, insyaAllah xde masalah besar kot.

rakyat jelata plak, kalo dpt tanam sayur sendiri, tanam. kalo dapat bele ikan sendiri, bele. kalo dpt bele ayam/lembu sendiri, bele. lepas tu jgn peram stock. kalo dpt jual, jual.

so, pengimport sayur kene alert sket. mane2 supply yg ade decreation, jgn beli byk. U guyz xkan bangkrap kalo buat mcm ni utk 6 bulan. cume untung kurang sket. maybe bole tukar rentak sket dgn menjadi penggerak ekonomi domestic, dgn care jadi middle man utk rakyat jelata, si petani sara diri tadi. harge leh kautim punye.
"


Ada sesiapa ingin komen? Sila beritahu pendapat anda kepada saya, sebab pada saya ini bukan isu peribadi atau dalam kain sendiri. Ini isu Malaysia, isu negara kita. Setiap seorang dari kita perlu sedar dan mengambil bahagian demi jatuh bangun negara kita. Jadilah patriotik yang praktikal :)

No comments:

Post a Comment