Advert Board

Tuesday, August 5, 2008

Ulasan blog getrichslowly (oleh J.D. Roth)

Blog Pilihan

Saya amat tertarik dengan blog http://www.getrichslowly.org. Blog ini menekankan cara-cara menjadi kaya secara perlahan. Dibantu oleh kisah-kisah benar yang diolah menarik sebagai tauladan, blog ini banyak menekankan konsep simpanan dan konsep berjimat-cermat.

Suka untuk saya membawakan satu panduan ringkas hasil terjemahan ke Bahasa Malaysia dari blog tersebut (boleh dicapai di sini).

1. Tiga Langkah Bajet (Andrew Tobias, The Only Investment Guide You'll Ever Need):
a. Musnahkan semua kad kredit anda.
b. Labur 20% daripada pendapatan anda. Jangan sesekali menggunakan wang ini.
c. Hiduplah dengan baki 80% daripada pendapatan anda, tidak kira apa yang berlaku.

2. Bajet Bernilai Anda (Elizabeth Warren, All Your Worth)
a. 50% untuk keperluan (cukai, barang dapur, tempat tinggal, insurans, utiliti, pakaian asas).
b. 30% untuk kemahuan (pakaian tambahan, makan di restoran, permainan video, keperluan mengait, Percutian).
c. 20% untuk simpanan (termasuk pembayaran hutang).


3. Penyelesaian 60% (Richard Jenkins, MSN Money)

a. 60% untuk perbelanjaan wajib (Cukai, Makanan, Tempat Tinggal, Insurans, Utiliti, Pakaian).
b. 10% untuk perbelanjaan jarang-jarang (Percutian, Bil Perubatan, Kos Membaiki, Kelengkapan).
c. 10% untuk simpanan jangka panjang atau pembayaran hutang (Pinjaman Belajar, Kad Kredit, Simpanan untuk kereta, Wang Pendahuluan rumah).
d. 10% untuk Persaraan (401k atau Roth IRA-di Malaysia dipanggil KWSP atau EPF).
d. 10% untuk bergembira (boleh dibelanja sesuka hati).

4. 8 Langkah Ringkas Untuk Menguruskan Wang Anda:
a. Berbelanja Kurang dari pendapatan anda. Catat setiap sen yang dibelanjakan. Elakkan HUtang. Elakkan HUtang. Elakkan HUtang.
b. Hadiahkan diri anda dahulu. Sebelum anda membayar bil, sebelum anda membeli barang dapur, sebelum berbuat apa-apa, asingkan X% dari pendapatan anda (20% adalah pilihan yang baik).
c. Kesempurnaan adalah musuh. Usah bimbang untuk menjadikan sesuatu perkara itu sebetul-betulnya. Pilih pilihan terbaik dan usahakan sesuatu. sekiranya anda hanya boleh menyimpan 5%, simpanlah sebanyak 5%. Berbuat sesuatu lebih baik dari tidak berbuat apa-apa.
d. Buatlah sesuatu mengikut kesesuaian anda. Setiap manusia adalah berbeza. Sesuatu yang berkesan untuk seseorang tidak semestinya akan berkesan untuk orang lain. Tidak ada satu cara yang betul untuk menyimpan atau melabur atau membayar hutang atau membeli rumah.
e. Buatlah sesuatu perlahan-lahan. Orang yang paling berjaya adalah orang yang bekerja paling tekun dan paling gigih terhadap sesuatu yang paling disukainya. Mereka tidak mendapatkannya secara tiba-tiba. Bersabarlah dan berseronoklah dengan perjalanan tersebut.
f. Kegagalan adalah ok. Kita belajar dari kegagalan. Tidak pernah mencuba adalah lebih teruk dari gagal dalam mencuba sesuatu. Lebih baik mencuba dan gagal daripada tidak pernah mencuba. Gunakan kegagalan tersebut untuk belajar melakukan yang lebih baik pada masa hadapan.
g. Wang bukan pengiraan semata-mata; wang adalah cara berfikir. Semua orang memahami pengiraan. Hiduplah dengan gembira dan dalam kawalan; duit akan lebih mudah untuk diuruskan.
h. Kegembiraan adalah lebih penting daripada menjadi kaya. Tetapi wang boleh memberikan lebih banyak pilihan(untuk berbuat sesuatu) di dalam kehidupan.

Sejuta kemaafan sekiranya terjemahan yang diberikan agak kelakar. Apa yang penting bukan penyampaian, tetapi isi yang ingin disampaikan.

Selamat membaca dan semoga mengambil iktibar dari pengalaman orang lain.

No comments:

Post a Comment