Advert Board

Thursday, August 14, 2008

Pengalaman menguruskan kewangan

Sekolah Menengah

Anda masih belajar di sekolah menengah. Sekarang berada di tingkatan tiga. Punca pendapatan
anda hanyalah wang saku mingguan sebanyak RM20. Tetapi anda telah banyak membaca buku-buku (dan blog-blog) pelaburan dan pengurusan kewangan. Anda terlalu teruja untuk mengaplikasikan ilmu anda. Tetapi bagaimana? Dengan sumber kewangan yang terhad dan di bawah umur (18 tahun), tidak banyak yang boleh dilakukan. Hendak menunggu sehingga cukup umur, boleh dikira agak lama, kira-kira 3 tahun. Itu belum kira kemampuan kewangan.

Universiti

Anda berumur 19 tahun. Dari segi umur, anda sudah layak untuk membuat keputusan sendiri. Berbekalkan ilmu hasil pembacaan buku-buku (dan blog-blog) pelaburan dan pengurusan kewangan, anda rasa dunia ini anda yang punya; SEKIRANYA anda boleh menjana pendapatan besar hasil dari pelaburan bijak anda. Berbekalkan duit biasaswa JPA sebanyak RM3500 setiap semester, anda mampu menabung sebanyak RM500 bagi setiap semester. Tetapi, anda tidak mampu menanggung sebarang risiko kerugian kerana pelaburan melibatkan risiko. Jadi bagaimana?

Baru Bekerja

Anda sudah bekerja selama 1 tahun. Berkat kesabaran anda membuat simpanan bulanan tetap sebanyak 10% (atau RM200), anda telah mempunyai jumlah simpanan sebanyak RM2400. TAHNIAH UNTUK ANDA. Anda juga mempunyai kesedaran kewangan dan sanggup untuk mengeluarkan sedikit simpanan sebagai modal untuk berniaga bagi pengembangan aset. Tetapi, anda tidak mahu menanggung sebarang risiko kerugian kerana simpanan anda masih belom berada dalam tahap selamat. Apa yang boleh dilakukan?

Pekerja Veteran

Anda paling terkenal di dalam pejabat kerana kemampuan anda menyiapkan semua kerja dalam masa yang ditetapkan. TABIK SPRING. Anda mempunyai jumlah simpanan yang mampan sebanyak RM20000. Tetapi anda masih tercari-cari arah, bagaimana hendak mengembangbiakkan wang anda. Anda buntu.

Cashflow

Anda boleh mulakan langkah seterusnya dengan permainan Cashflow. Permainan ini adalah permainan papan seperti catur dan monopoli tetapi berkonsepkan pengurusan kewangan. Sila klik di sini untuk maklumat lanjut berkaitan permainan ini.http://www.pakdi.my/blog/permainan-cashflow-101/

Untuk kesan yang lebih, anda boleh sertai bengkel Cashflow anjuran Pakdi. Sila klik di sini sebagai bacaan tambahan mengenai bengkel cashflow anjuran Pakdi.
http://www.pakdi.my/blog/category/game-cashflow/


nota kaki: saya juga masih belum berpeluang untuk menyertai bengkel permainan cashflow ini, sebab itu saya tidak boleh mengulas lebih lanjut, hehehehe. Tetapi saya sangat berazam untuk menyertainya untuk pengalaman sendiri.

No comments:

Post a Comment