Advert Board

Thursday, July 31, 2008

Didikan Awal

Didikan Awal

Majoriti masyarakat hari ini bersetuju bahawa dengan memberi sejumlah wang yang besar (angpau, duit raya atau wang saku) kepada anak-anak merupakan tindakan yang kurang bijak. Anak-anak perlu dididik untuk menghargai kesusahan mencari wang. Tindakan ini secara tidak langsung dapat membantu mengelakkan kanak-kanak mengeluarkan wang untuk dibazirkan, contohnya wang dihabiskan untuk permainan video.

Ikuti kisah Puan A vs Puan X. Sila baca link ini sebelum anda teruskan pembacaan. Selamat Membaca cerita :)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Lebih Bijak

Adalah lebih bijak untuk memberikan wang kepada anak-anak dalam kuantiti yang sederhana dan kemudian anak-anak ini diajar untuk menabung bagi tujuan mendapatkan sesuatu barang; daripada diberi terus sejumlah wang untuk digunakan bagi tujuan yang sama. Selain dari mendalami konsep menabung, konsep wasatiah dan pelaburan dapat diterapkan.

wah, bukankan ini sudah bagus? Seperti "3-in-1". Tetapi, AWAS. Pastikan anda menerangkan setiap teori di sebalik menabung, pelaburan dan konsep wasatiah dan sentiasa memantau bajet anak-anak anda supaya mereka tidak tersasar dari tujuan sebenar ketiga-tiga perkara tersebut.

Moral Cerita

Anak-anak anda perlu belajar sebelum mengetahui atau menguasai sesuatu perkara. Seperti juga orang dewasa, anak-anak dapat belajar dengan baik dan pantas melalui pengalaman sendiri dan pada waktu yang sama dibawah tunjuk ajar orang yang lebih dewasa.

Setuju atau tidak, inilah hakikat dunia. Bersama-samalah kita menuju ke hadapan bersama keluarga tercinta.

No comments:

Post a Comment