Advert Board

Friday, August 15, 2008

Emosi

Emosi saya kurang stabil. saya sendiri kurang pasti mengapa. Adakah kerana tekanan hidup atau tekanan kerja atau tekanan wang ringgit? Atau semuanya menyumbang sedikit sebanyak ketidakstabilan emosi saya? saya sendiri musykil.

Tetapi saya akui, dua tiga tahun kebelakangan ini, saya kurang membaca Al-Quran. Kelemahan saya ini memang tidak dapat disangkal menjadi antara penyumbang ketidakstabilan emosi saya :(

Saya juga agak pening memikirkan tentang pelaburan wang saya sejak kebelakangan ini. Oleh kerana wang saya agak terhad, jadi saya perlu berhati-hati dalam menggunakan sumber milik saya. Sudah nyata, buat masa ini, saya tergolong dlm golongan "conservative" atau "low-risk taker" kerana walaupun belum mula melabur, saya sudah takut akan sebarang kerugian.

Mungkin kerana ini juga, banyak nasihat dari orang-orang lama (sumber dari website dan blog-blog sahaja) yang menasihatkan untuk melabur HANYA wang lebihan selepas mempunyai tabungan sekurang-kurangnya menyamai perbelanjaan sebanyak 3 bulan terlebih dahulu (lagi banyak lagi bagus). Pelaburan memang sesuatu yang mencabar emosi saya (harap-harap hanya untuk setahun dua ini sahaja). Di kala kadar sara diri yang meningkat secara mendadak sejak 3 tahun kebelakangan ini, dirasakan amat mencabar walaupun untuk memenuhi keperluan minima.

Lagi satu, penggunaan kad kredit juga telah menyerabutkan pemikiran saya. Kad kredit memang boleh melengahkan sebarang bayaran SEHINGGA 20 hari (kalau betul cara penggunaan), tetapi juga telah menambah beban otak saya kerana saya tidak boleh terlupa sebarang hutang. Selepas hutang kad kredit sudah dibayar sebelum tarikh akhir, barulah otak saya mendapat sedikit ketenangan. Itupun hanya untuk beberapa hari sebelum saya menggunakan semula kad kredit tersebut (nota: saya guna kad kredit untuk bayar bil je, itupun sebab nak kumpul "treat point").

Tapi, semua itu hanya kemungkinan. Yang nyata, setiap manusia mempunyai perbezaan pemikiran dan keupayaan untuk menahan tekanan emosi. Semoga Allah menguatkan Iman saya, memurahkan rezeki yang halal kepada saya dan memberkati hidup saya; bersama keluarga saya, Amin Ya Allah :)

No comments:

Post a Comment