Advert Board

Thursday, July 31, 2008

Puan A vs Puan X.txt

Realiti Hidup Puan A

A seorang ibu yang prihatin dan amat mementingkan pendidikan awal melalui teladan kepada anak-anaknya. Pendekatan A amat mudah, iaitu menceritakan teori, dan melakukan latihan dibawah pemantauannya supaya anak-anaknya mendapat pengalaman sebenar.

A ingin menerapkan sifat wasatiah kepada anaknya, B, di samping memberi peluang kepada B untuk menghayati erti dan kelebihan menabung. Untuk permulaan, A menerangkan konsep asas menabung kepada anaknya, B, iaitu menyimpan lebihan wang belanja dan menetapkan matlamat tabungan tersebut. Untuk membuatkan latihan ini menarik, A membantu B menetapkan matlamat tabungan, iaitu untuk membeli alat permainan papan "Cashflow" yang berharga RM300.

A memberi wang saku RM2 setiap hari kepada anaknya, B. Setiap hari, B membelanjakan RM1.50 sahaja di sekolah. Selebihnya, iaitu sebanyak RM0.50 akan dimasukkan ke dalam tabung Arnab. Untuk membantu memahami konsep "compounding interest" di dalam latihan ini, A akan memberi dividen 5% setiap bulan.

Realiti Hidup Puan X

X seorang ibu Malaysia tipikal. Seperti A, X memberi wang saku RM2 setiap hari kepada anaknya, Y. Setiap hari, Y juga membelanjakan RM1.50 dan selebihnya, iaitu sebanyak RM0.50 akan dimasukkan ke dalam tabung Gajah. Walaubagaimanapun, Y tidak diterangkan oleh ibunya X kepentingan dalam membuat tabungan mahupun wasatiah.

Kesan Selepas 2 Tahun

B mempunyai hasil tabungan sebanyak RM490, hasil daripada simpanan RM11 sebulan (anggapan 22 hari persekolahan), dan nilai dividen sebanyak 5% setiap bulan (jumlah wang sebelum digunakan untuk membeli permainan "CashFlow"). Selain dari wang simpanan, B telah diterapkan dengan konsep menabung, wasatiah dan "compounding interest". Apa lagi yang lebih bernilai berbanding pengalaman sebenar? (kecuali pengalaman bengkel simulasi "cashflow 101" oleh Pakdi, klik sini utk info).

Y mempunyai hasil tabungan sebanyak 264, hasil daripada simpanan RM11 sebulan (anggapan 22 hari persekolahan). Berbeza dengan B, Y masih ragu-ragu dengan kebaikan menabung, wasatiah atau "compunding interest" kerana pengalaman yang diperolehinya hanyalah menabung. Itu pun kekurangan satu perkara, iaitu tiada matlamat menabung.

Moral Cerita

"Melentur buluh biarlah dari rebungnya"
"Practice make perfect"


Dua peribahasa di atas amat tepat untuk menggulungkan isi cerita "Puan A vs Puan X". Hayati dan praktikkanlah untuk generasi akan datang. Latihan pertama mungkin banyak kekurangan, tetapi tidak susah untuk diperbaiki. Walau apa pun, mulakanlah, bak pepatah Inggeris "A journey is start from first step".

"Tepuk dada tanya selera". Pilihan di tangan anda, untuk membantu keluarga tercinta.

No comments:

Post a Comment