Advert Board

Friday, July 11, 2008

Kewangan & Kanak-Kanak

Apa itu kewangan? Apa itu ilmu kewangan? Apa itu kesedaran kewangan?

3 soalan yang pada saya amat penting sebelum kita meneruskan dengan pengetahuan mengenai simpanan dan pelaburan.

Siapa yang mempunyai jawapan untuk ketiga-tiga persoalan tadi? Mungkin tiada masalah bagi seorang dewasa yang mempunyai pendapatan mempunyai jawapan bagi ketiga-tiga soalan tadi.

Bagaimana pula dengan kanak-kanak?

Saya sendiri tidak mempunyai pengetahuan kewangan langsung ketika di sekolah rendah dan di sekolah menengah.

Ketika melanjutkan pengajian di universiti pula, saya hanya tahu bagaimana menguruskan kewangan supaya saya dapat makan, motosikal saya mempunyai petrol yang cukup, telefon bimbit saya bole menghantar SMS, dalam erti kata lain, wang saku hanya cukup-cukup makan (walaupun ketika itu wang saku saya adalah Rm400 hingga RM500 sebulan). Tiada istilah simpanan di dalam kamus hidup saya ketika itu.

Kesannye?

Saya tiada simpanan langsung apabila saya tamat pengajian dan mula bekerja sedangkan di kalangan rakan-rakan saya yang menabung (duit biasiswa) sudah mempunyai beberapa ribu RM wang tabungan.

Moral Cerita

Jadi, sebagai seorang dewasa (abang2, kakak2, bakal makbapak2, makbapak2, datuk2, nenek2, guru2, etc), kita perlu mula memainkan peranan untuk memberitahu dan menerangkan kepada orang-orang yg kite sayang dan rapat dgn kita, jawapan untuk 3 persoalan tadi, iaitu:

a) Apa itu kewangan?

* kewangan ialah sesuatu yang berkaitan dengan duit (alat untuk urusan jual beli)

b) Apa itu ilmu kewangan?

* cara untuk menguruskan duit - cara-cara untuk jimat, simpan dan labur

c) Apa itu kesedaran kewangan?

* macam mana nak praktikkan cara urus duit - bila dan bagaimana bole jimat, simpan dan labur


Bagaimana untuk memberitahu kanak-kanak supaya mereka faham sekaligus memastikan objektif untuk mempunyai simpanan tercapai? :) Lakukan dengan kreativiti. Manusia sentiasa tertarik dengan cerita2 yang berakhir dengan kegembiraan.

No comments:

Post a Comment