Advert Board

Friday, October 16, 2009

Part 2 : Perancangan Kewangan Untuk Anak-Anak

"Post" kali ini adalah kesinambungan dari post Perancangan Kewangan Untuk Anak-Anak

Alhamdulillah, saya dan isteri sudah bersepakat untuk membuka 2 akaun, satu di Tabung Haji dan satu lagi ASW2020. Kedua-dua akaun tersebut sudah dibuka.

Tabung Haji

Akaun ini kami daftarkan menggunakan nama anak kami (usia 1 bulan), dan diletakkan nama saya sebagai penjaga (untuk sebarang urusan pengeluaran). Akaun ini akan digunakan sebagai tempat menyimpan sebarang sumbangan dalam bentuk wang untuk hero sulung kami, termasuklah duit raya.

Wah, kecil-kecil lagi dah ada simpanan. Next step, ialah meneruskan simpanan tersebut apabila menerima mana-mana sumbangan kewangan lagi, dan yang paling penting, menerapkan kepentingan menguruskan kewangan dengan baik dan juga menabung. Pada pendapat saya, inilah perkara "fundamental" yang paling penting tapi pada masa yang sama adalah yang paling sukar. Apa-apa pun, saya akan usahakan juga di samping berdoa ianya berjaya, Amin Ya Allah.

ASW 2020

Hah, inilah yang paling penting untuk saya dan isteri. Tadi tu adalah simpanan untuk diri hero sulung kami tu. Yang ni pula adalah simpanan untuk persekolahan anak(-anak) kami. Alhamdulillah, kami sudah membuka akaun dengan simpanan permulaan RM200, dan InsyaAllah kami akan mendisiplinkan diri untuk membuat sumbangan bulanan RM20 untuk setiap seorang anak(-anak).

Semoga Allah membantu kami, terutamanya dalam mendesak PNB untuk mencapai status Shariah-Compliance bagi kesemua portfolio diorg. Further, kebanyakan orang-orang yg bekerja dgn PNB ni Muslim, insyaAllah mereka pon akan berusaha ke arah itu, Amin Ya Allah.

Next Plan Utk Anak(-Anak)?

Saya sedang mengumpul info-info untuk mewujudkan skim bagi Tabung Pendidikan Tinggi anak(-anak) kami. Setakat ni, pilihan yang ada termasuklah:
a. Amanah Saham PNB (ASB, ASW2020, ASD,et)
b. Takaful pendidikan (yang ni xde info lagi. Tapi saya agak "sceptical" bagaimana plan takaful ni boleh berfungsi... Need to find more info on this. Maybe i'll talk to my current PruBSNtakaful agent, which is fortunately my friend, to get more info on this thing. Further, i'm still wonder which one is better, Investment-Link-Takaful or the ordinary Takaful. Wargh, excessive info is bad, lack of info is worse, huhuhuhu)
c. Beli rumah, jual. Ulang sehingga tiba masa anak(-anak) melanjutkan pelajaran :D
d. Unit Trust yg lain (last resort)
e. Saya masih perlukan input. Siapa-siapa nak berkongsi, silalah, jangan segan-segan :)

No comments:

Post a Comment