Advert Board

Sunday, June 5, 2011

Berkorban

Ali dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang sederhana. Ibu bapa Ali adalah pasangan cikgu sebuah sekolah rendah di sebuah pekan kecil di negeri selatan Malaysia. Seperti keluarga-keluarga yang lain, sejak kecil lagi Ali sudah diterapkan dengan didikan bahawa, untuk berjaya, Ali perlu lulus dengan cemerlang di dalam akademik.

Hari berganti hari, tahun berganti tahun. Ali berjaya mengharungi cabaran-cabaran di sekolah rendah, kemudian sekolah menengah dan kemudian IPTA dengan jayanya, Alhamdulillah.

Kini, dengan rendah diri, Ali sudah berjaya memenuhi impian kedua ibu bapanya untuk menjadi seorang professional di dalam bidang akaun, sudah tentulah akauntan.

Hasil dari pendedahan di dalam kerjayanya dan juga ilmu-ilmu yang diperolehi dari internet, Ali tahu, untuk lebih berjaya, dia perlu melakukan beberapa perkara.

Langkah Pertama dan Kedua

Sekarang, Ali sudah mempunyai ilmu mengenai pelaburan. Simpanan sebanyak RM25,000pon dah ade.

Langkah Ketiga

Seterusnya, Overdraft untuk wang RM25,000 pon Ali dah buat (mungkin bukan OD/ASB, memandangkan sekarang dah susah nak buat). Ali sudah bersiap-siap untuk melabur.

Sikap yang Betul

Berkat dari sikap menabungnya, Ali juga telah melatih sikap bersabar. Di dalam usia mudanya, Ali memperlihatkan kematangannya bereaksi dengan tenang apabila berhadapan dengan masalah.

Berkorban

Ali juga sanggup berkorban untuk mencapai impiannya. Berkorban di dalam erti kata sanggup menahan nafsu untuk menjalani kehidupan di bawah kemampuan.

Walaupun dengan gaji yang membolehkannya membeli sebuah kereta Honda City, Ali sanggup menahan nafsunya dan berpuas hati dengan hanya memandu sebuah kancil terpakai.

Ali juga sanggup berpuas hati untuk sekadar memakai pakaian yang tidak berjenama, dan juga hanya dibeli apabila berlangsungnya jualan murah.

Memandangkan Ali masih bujang, dia mendapati makan di gerai adalah lebih murah berbanding memasak. Walau bagaimanapun, dia masih mengawal selera makannya dan menu makanannya agar tidak berlebihan dan masih berkhasiat. Selain membantunya mengawal perbelanjaan, kesihatannya juga dapat dijaga dari segi tidak makan berlebihan.

Kesimpulan

Untuk mengubah hidup menjadi lebih bagus, kita perlu sanggup berkorban. Tanpa sifat ini, adalah agak sukar untuk kita mencapai impian kita untuk mencapai kebebasan kewangan dengan lebih cepat.

3 comments:

  1. saya pon suka. hahaha.

    karangan tahap darjah 6 ni. idea takdak. kekekee.

    ReplyDelete
  2. macam tu tak pa sbb mudah faham..bila dah mudah faham..ia berkesan di dalam hati

    ReplyDelete