Advert Board

Tuesday, December 1, 2009

Pengurusan Kewangan? Apo Tu?

Pengurusan kewangan?

Apo tu?

Apa pasal mau urus-urus?

Biar jelah wang kita uruskan diri sendiri :) Just follow the flow.

Mau hidup senang? Please do not follow the flow (majority).

Level 1 : Konsep Pengurusan Kewangan

Memastikan wang yang masuk poket (gaji) mencukupi untuk perbelanjaan, dan lebih baik apabila ada wang lebih.

Level 2 : Konsep Pengurusan Kewangan

Memastikan wang yang masuk poket (gaji) mencukupi untuk perbelanjaan dan mesti ada takaful asas, dan wang simpanan untuk kecemasan dan pelaburan (unit trust).

Level 3 : Konsep Pengurusan Kewangan

Memastikan banyak wang yang masuk poket (gaji+pelaburan), sekaligus mencukupi untuk perbelanjaan dan mesti ada bahagian untuk wang kecemasan (minimum 3 bulan), perlindungan takaful, dan wang untuk pelaburan (unit trust, bursa, hartanah, dsb).

Level 4 : Konsep Pengurusan Kewangan

Memastikan lebih banyak wang yang masuk poket (gaji+pelaburan+bisnes), sekaligus melebihi keperluan perbelanjaan dan mesti ada bahagian untuk wang kecemasan (minimum 12 bulan), perlindungan takaful, wasiat-dan-hibah, dan wang untuk pelaburan (unit trust, bursa, hartanah, dsb).

Level 5 : Konsep Pengurusan Kewangan

Money-Freedom, tanpa mengabaikan kepentingan untuk sentiasa memastikan lebih banyak wang yang masuk poket (gaji+pelaburan+bisnes), sekaligus sangat melebihi keperluan perbelanjaan dan mesti ada bahagian untuk wang kecemasan (minimum 12 bulan), perlindungan takaful lengkap, wasiat-dan-hibah, dan wang untuk pelaburan (unit trust, bursa, hartanah, dsb).

Penutup

1 persamaan yang sangat penting untuk dikekalkan oleh kelima-lima level di atas ialah, sentiasa bersedekah (termasuk wakaf dan memberi biasiswa) dan jangan terlepas bayar zakat.

Saya mungkin salah dan tidak tepat.

Tapi rasa-rasanya, hampir tepatlah :D

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan anda tentang Pengurusan Kewangan di sini :)

No comments:

Post a Comment