Advert Board

Thursday, November 12, 2009

My Respond to Anon2 on Lawyer, Lawyer.....

My respond to the anonymous-ananymous comments on the following entry,

Terima kasih di atas keprihatinan anda, walaupun anda kurang berani untuk bertanggungjawab ke atas tindakan anda dengan berselindung di sebalik anon :)

Pertama sekali, apa pasal korang terjebak dengan emosi terlampau entri tu? huhuhu. Sebagai manusia yang lebih bijak, matang dan berpengalaman dari penulis (atas faktor lebih berusia), adakah itu tindakan yang baik untuk membalas entri penuh emosi terlampau tersebut? hush.

Yang kedua, cuba baca betol-betol luahan terlampau tu semula. Aku bukan mempersoalkan FUNGSI LAWYER atau CUBA UNTUK TUNJUK BAGUS atau PANDAI.

Isi utama entri tu cuma menceritakan kesan letusan emosi kerana:
a) Lawyer & their party gagal untuk menasihatkan dengan sewajarnya. Apa pendapat anda, sekiranya doktor yang anda jumpa memberi anda ubat yang silap dan mengakibatkan kesan sampingan? Buat Don't Know? Apa pendapat anda, sekiranya rumah yang anda harap untuk diduduki sampai meninggal dunia, runtuh selepas 5 tahun? Gembira kah? Lantas, aku sebagai manusia biasa, mengharapkan kerjasama pihak lawyer yang mewakilkan aku dan menjaga kepentingan aku, untuk menasihatkan aku dengan sewajarnya kerana aku bukan EXPERT sebab aku 1st timer, dan hanya lawyer sahaja yang ditauliahkan oleh pihak penguasa undang-undang untuk MEMEGANG AMANAH.

b) Laywer & their party gagal dalam komunikasi mereka ke pihak aku. Maksudnya, aku mengharapkan pihak lawyer untuk memberitahu aku DENGAN JUJUR, apa status perkembangan kes, tanpa MENGHARAPKAN KES AKU ITU DI"ANAK EMAS"KAN. Aku mahu tahu, sebab aku tahu aku perlu turut serta dengan lawyer untuk berhubungan dengan 3rd party yang lain, seperti Pihak Berkuasa Tempatan, Pihak Building Maintenance atau Developer atau mane-mane pihak lain.

ITU SAHAJA. AKU TAK PERNAH MINTAK TUMPUAN KHUSUS LAWYER atau MENYERAHKAN BULAT-BULAT SEMUA KERJA KEPADA LAWYER.

Aku cuma perlukan HONEST FEEDBACK untuk membantu.

Yang aku kecoh mengenai aku dah bayar servis, sila nasihat aku, APA HAK AKU UNTUK DAPATKAN 2 PERKARA KAT ATAS TU? Yes, I 100% agreed that we do not own the people to do our work even though we paid them. Aku pon x cakap aku berhak ke atas masa diorang. dan aku pon tahu diorang punya jadual padat.

Aku bukan orang yang hanya mempunyai emosi gembira atau tiada emosi langsung. Jadi, sudah tentulah, ada masa-masa tertentu, aku akan meletus.

Aku pon xde pulak sebut mane-mane individu khusus atau entiti khusus secara langsung. Kalo bawak ke mahkamah, penulisan menggunakan huruf-huruf boleh dijadikan bukti ke? Mana-mana assumption yang anda lakukan bukan di bawah tanggungjawab aku. Itu anda sendiri yang memikirkannya.

Untuk kes rumah tu mahal @ murah, hilang akal ka mau beli rumah lelong mahal-mahal? Lagipun, ini advice dari Faris SS, and aku masih lagi menghargai pengalaman berurusan dengan dia. Tentang bayaran legal fee, total bayaran dlm RM5k, termasuk yg dah diabsorb ke pinjaman.

Pertuduhan berat, from one of the anon,

"Anonymous said...
Sian ko...malang betui....tp jgnla nak myalahkn org je..patutla org melayu tak leh bjaya...pnuh hasad dngki n mulut smua mcm hampeh.mcm mulut pompuan r beb.duk ngata org je.....patutnya kat blog citer r bnda baik2 ni.ni tak,mnceritakan kburukan org smp tutup periuk nasi org....agak2la bai"

Yang ni komen pasal pe? Sama-sama meletus mcm aku kah? Aku x nak tuduh sape2.

"Anonymous said...
bila org buat kes ko elok2 ko tk nak plak puji bgai nak rak.sket nyer silap ko leh kutuk smp mcm2 kuar.ni r manusia.terlalu taksub sgt.aku bkn apa,sbgai Islam,agak2la ayat2 ko..kalo aku jd lawyer tu pun aku akan hangin."

Aku x puji? Aku ada satu entri khas sebagai tanda penghargaan kepada semua pihak yang terlibat, tapi mungkin anon yang komen ni x pernah masok blog ni mase tu. sekarang, aku dah simpan as a draft entri-entri pasal rumah, sebab blog ni lebih kepada perkongsian berkenaan urus financial. kalo mau, aku boleh naikkan semule entri penghargaan tersebut.


UPDATE STATUS : KES BERJALAN SEMAKIN LANCAR, SGT2 MENGHARGAI TINDAKAN PANTAS LAWYER M. X TAHULAH SAMA ADA LAWYER M BACA BLOG NI ATAU TIDAK, TAPI AKU SANGAT2 MENGHARGAI TAHAP PROFESSIONAL LAWYER TERSEBUT. JIKA LAWYER TERSEBUT BACA BLOG NI (walaupun hampir mustahil, hahaha), JUTAAN TERIMA KASIH. NANTI KITE SETTLE KAT LUAR. huhuhuhu.

2 comments:

  1. hanya jauhari mengenal manikam...
    terserah pada diri memasing, jika menghadapi situasi mcm penulis baru anda akan teruji kesabaran...saya tak menyebelahi mana2 pihak, cuma jika hadapi situasi demikian ada org akan rasa marah, ada yg rasa tertipu dan ada yg tak kisah sbb bnyk duit kot hehehe... yang penting semua pihak kena buat keje secara profesional...

    -tok aji-

    ReplyDelete
  2. i rasa lawyer M baca tu nok... firm lawyer ni mcm i kenal je nok.. tak tahu la kalau i teka salah nok..

    ReplyDelete