Advert Board

Wednesday, January 14, 2009

Tentang....

Azam 1430 H/2009 M

Saya mencatatkan azam saya di sini sebagai peringatan untuk diri sendiri. Saya akan komen semula, InsyaAllah menjelang Januari 2009 nanti :)

1. Berazam untuk terus berbelanja secara bijak dengan dibantu oleh "Bajet Perbelanjaan Harian" dan "Pelan Matlamat Kewangan" saya. Untuk tahun 2008, boleh dikategorikan sebagai tahun belajar dalam menguruskan kewangan saya.

2. Berazam untuk terus menyimpan sekurang-kurangnya 10% dari gaji bersih saya pada setiap bulan ke dalam ASB.

3. Berazam untuk terus menulis di dalam blog ini. Tahun 2008 juga merupakan tahun belajar bagi saya untuk berblog. Tahun 2009 saya akan berusaha untuk terus memperbaiki mutu penulisan dan isi kandungan penulisan saya yang masih di tahap tadika.

4. Berazam untuk meneruskan perniagaan sambilan saya dan mengekalkan tahap di atas paras cemerlang ("benchmark" oleh saya sendiri). Ya, saya berniaga ketika di pejabat, tetapi ianya tidak mengganggu kerja-kerja yang patut diutamakan kerana saya bukan berniaga menggunakan air liur :)

5. Berazam untuk memiliki 2 biji rumah sewa menjelang Disember 2009. Wow, azam yang ini memang sangat tinggi berbanding kemampuan yang saya miliki sekarang, tetapi, InsyaAllah akan diusahakan. Tambahan pula yang ini saya target sebagai perkongsian dengan isteri. Buat masa ini (awal 2009), saya mempunyai rintangan yang perlu diselesaikan secepat mungkin supaya saya boleh mencapai target ini.

6. Berazam untuk menjana satu lagi pendapatan sampingan (pasif atau aktif). Mungkin saham (Bursa Malaysia) atau menjual insuran (saya berminat untuk mendekati insuran kereta) atau menjual barangan lelong (kereta?).

6. Berazam untuk menambah ilmu yang berkaitan dengan kerjaya saya. "On-the-job-training" :D

7. Berazam untuk menjadi suami dan bapa (bakal, insyaAllah) yang baik, Amin Ya Allah ("benchmark" oleh saya sendiri juga).

8. Berazam untuk memperbaiki amalan saya untuk bekalan akhirat. Yang ini tidak perlu dihuraikan lebih lanjut.

9. Berazam untuk mendapatkan perlindungan takaful untuk diri sendiri sebagai payung bagi keluarga saya :)


Perlindungan Takaful

Saya masih lagi tercari-cari pelan perlindungan takaful untuk diri sendiri sebagai payung bagi keluarga saya. Kriteria yang saya tetapkan termasuklah:

a. premium bawah RM100
b. perlindungan seperti insuran nyawa
c. ejen yang bertanggungjawab dan boleh layan tuntutan saya selayaknya sehingga selepas tamat kehidupan saya

Mana-mana ejen takaful yang boleh memenuhi kriteria di atas, atau sekurang-kurangnya boleh meyakinkan saya untuk mengambil pelan perlindungan syarikat yang diwakilinya boleh meninggalkan komen. Terima kasih.

2 comments:

  1. salam,
    saya asrolsani salah seorang perunding MAA takaful.
    Untuk pengetahuan saudara, ada beberapa produck insurans/takaful yg ada dipasaran, contohnya life insurans/takaful dan medical card.

    bagi life insuran/takaful.. ini adalah investment-link. Bulanan serendah RM50 yg akan cover kematian kerana sebarang sebab, lumpuh kekal, 36 penyakit kritikal etc... polisi ni akan cover sampai umur 80thn.. saudara boleh ambil duit yg ada dlm akaun pelaburan bila2 masa dan boleh dijadikan faedah persaraan kelak..

    bagi medical card pula, bil2 hospital bagi hospitalization (swasta atau kerajaan-baik pergi swasta spt sjmc, kpj) akan dibiayai oleh MAA. akan dibayar terus kpd pihak hospital. serendah RM50 (mengikut umur) anda akan di cover RM150k.

    boleh refer website www.maatakaful.com.my atau asrolsani.com utk detail..
    terima kasih

    ReplyDelete
  2. en asrol,

    thanks sebab approach saye :D

    cume saye dah ambil dgn pruBSN takaful.

    tp x update kat sini :)

    sape2 yg berminat, MAA pon sekarang dah ade takaful. masok lah ke blog en asrol :D

    ReplyDelete